Leestijd: 4 minuten

Amsterdam Dance Event heeft zichzelf dit jaar overtroffen. Een recordaantal bezoekers bezocht in totaal meer dan 1.000 ADE evenementen, verspreid over bijna 200 locaties. De ADE conferentie telde zo’n 600 sprekers. Een van deze sprekers was onze eigen Alpine collega Björn Immerzeel. Hij had de eer om in een 40 minuten durend panelgesprek met o.a. DJ’s Dave Clarke en Joris Voorn in gesprek te gaan over het belang van het beschermen van je gehoor. Wij zaten als supportende collega’s in het Amsterdamse DeLaMar theater natuurlijk front row, en brengen in dit blogbericht verslag aan je uit.

Björn Immerzeel, verantwoordelijk voor alle Music & Events activiteiten bij Alpine Hearing Protection, maakte samen met o.a. DJ en radio presentator Dave Clarke, DJ Joris Voorn en KNO-arts Anne-Marije Prinsen-van Kuijen onderdeel uit van het panelgesprek ‘Say What? How Is Your Hearing Holding Up? Kami Tadayon, oprichter en DJ van de wereldberoemde Lost Beach Club, opende met een treffende uitspraak de discussie: “Ons product staat voor het maken van mooie herinneringen en het hebben van een geweldige tijd. Dit mag niet gepaard gaan met gehoorschade. Daarom is dit onderwerp zo ontzettend belangrijk. Ik denk dat iedereen, van geluidstechnici tot festivalorganisator, van de DJ tot publiek, op de hoogte moet zijn van het feit dat je tijdens feesten en concerten je gehoor goed moet beschermen. En wat de gevolgen zijn als je dit niet doet.”

Onbeschermde oren zijn het nieuwe roken

Anne-Marije Prinsen-van Kuijen is een Nederlandse KNO-arts. Binnen de Nederlandse KNO-gemeenschap zijn artsen van mening dat met name preventie belangrijk is. Daarom is onlangs een campagne van start gegaan, waarbij voorlichting wordt gegeven over gehoorverlies dat wordt veroorzaakt tijdens het uitgaan. Anne-Marije gaf tijdens het panelgesprek haar visie op gehoorschadepreventie. Volgens de KNO-arts is het vooral belangrijk dat alle neuzen dezelfde richting op wijzen. “Poppodia, artsen, leveranciers van gehoorbescherming en de grote horeca jongens moeten met z’n allen rond de tafel gaan zitten om dit probleem bespreekbaar te maken. Wat gaan we doen aan het toenemende aantal jonge mensen (6 op de 10 festivalbezoekers, red.) met gehoorschade? Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat dit probleem vergelijkbaar is met roken. Nog niet zo heel lang geleden was roken normaal. In het begin stonden we niet stil bij de risico’s. Nu is het bijna raar als iemand rookt. Dit geldt ook voor het niet dragen van gehoorbescherming. Op dit moment is nog lang niet iedereen op de hoogte van de gevaren van blootstelling aan hard en schadelijk geluid. Hopelijk is het over een aantal jaren de normaalste zaak van de wereld om tijdens een avondje uit gehoorbescherming te dragen. We komen er wel, maar we zijn er nog niet.”

Wie is verantwoordelijk?

In Nederland hebben we bepaalde richtlijnen omtrent het aantal decibellen in kroegen, clubs en muziek venues. Onze collega Björn kaartte deze richtlijnen aan tijdens het panelgesprek. “De verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij muzikanten en evenementenhallen. Zeker ook bij bij de overheid is een belangrijke rol weggelegd als het gaat om gehoorschadepreventie.” Volgens Joris Voorn is het dragen van gehoorbescherming de enige echte oplossing. “Het probleem met dance muziek is dat je dit live niet goed kunt overbrengen met een geluidssterkte van slechts 85 dB. Je hebt het ‘ongezonde’ volume nodig om de muziek echt te kunnen beleven. Je wilt juist die bas kunnen voelen. En ja, dat is slecht voor je oren. Wat de overheid ook voor een richtlijnen stelt. Of je nou tot 100 dB of tot 103 dB mag gaan, onbeschermd is en blijft dat ongezond voor je gehoor. Dat is een feit. Ik denk daarom dat de enige oplossing is om hele goede gehoorbescherming aan te schaffen. Als ik bijvoorbeeld naar een concert ga en ik ben mijn oordoppen vergeten, dan ga ik simpelweg gewoon niet meer. Je went aan oordoppen. Op een gegeven moment wil je niet meer zonder.”

Vragen vanuit de zaal

Tot slot was er ook ruimte voor vragen vanuit de zaal. Het publiek bestond hoofzakelijk uit professionals uit de muziekwereld. Een aantal DJ’s informeerde bij het panel over de beste manier om je gehoor te beschermen. “Hoe weet ik hoeveel demping voor mij voldoende is?” En: “Voor wat voor een type filter kan ik als muzikant het beste kiezen?”. Onze collega Björn was als gehoorbeschermingsspecialist natuurlijk de aangewezen persoon om hier antwoord op te geven. “Geluid met een volume van 80 decibel is schadelijk voor het gehoor wanneer je hier langer dan acht uur in verblijft. Elke drie decibel die je hier bovenop telt, halveert de duur dat je er veilig in kunt verblijven. In Nederland hebben we een convenant gesloten met de Vereniging van Evenementenmakers en de Vereniging Nederlandse Poppodia en- Festivals, waarin is vastgelegd dat het gemiddelde geluidsniveau in muzieklocaties 103 dB niet mag overstijgen. Als muzikant of concertganger kun je dus een eenvoudige rekensom doen. Zorg voor een oordop die voldoende demping heeft om een hele avond veilig te kunnen feesten.” Wat betreft filterkeuze heeft Björn ook een duidelijk advies. Professionals en muziekliefhebbers hebben het meeste profijt bij oordoppen met lineair dempende filters. Deze filters dempen over alle frequenties nagenoeg evenveel decibels. Daardoor is de vervorming van de muziek minimaal. Met andere woorden: je hoort de muziek precies hetzelfde, maar dan zachter.”

Alpine Hearing Protection: officiële partner ADE

Alpine is jaarlijks dè oordoppenpartner van het Amsterdam Dance Event. Elk jaar vinden in de maand oktober tijdens ADE honderden vette feesten plaats, en Alpine is van de partij om je van goede gehoorbescherming te voorzien. Met Alpine oordoppen ben je uitstekend beschermd, maar dankzij het akoestische filter geniet je nog net zo hard van de muziek en de gesprekken met je vrienden!