Concentratie in de klas: 1 op 10 kinderen draagt oorkap Alpine
InAlgemeen

Je ziet het steeds meer; kinderen die een koptelefoon dragen in de klas. Niet zo een waar muziek uit komt, maar speciale kinderoorkappen. Kinderen raken zo minder snel afgeleid en kunnen zich beter concentreren. Dat komt hun schoolprestaties ten goede, wijst onderzoek uit. Volgens scholen die oorkappen aan hun leerlingen ter beschikking stellen werkt het hartstikke goed. Ook veel ouders schaffen ze voor hun kind aan. Al 10 tot 15 procent van de kinderen in Nederland draagt een koptelefoon voor concentratie in de klas. En de populariteit lijkt alleen maar te stijgen. Hoe komt dat eigenlijk?

Sneller afgeleid

Het ene kind is sneller afgeleid in de klas dan het andere. Bij sommige kinderen is vastgesteld dat zij ADHD of ADD hebben. Mensen met ADD hebben concentratieproblemen. Net zoals bij ADHD, maar dan zonder de hyperactiviteit. Het lijkt erop dat steeds meer kinderen concentratieproblemen hebben. Dat een kind afgeleid raakt is ook niet zo gek als je bedenkt dat er in een klas gemiddeld 23,3 kinderen zitten. Bovendien is het onderwijs individualistischer dan vroeger. De kinderen krijgen een opdracht en moeten dan zelf aan de slag. Ondertussen geeft de juf of meester meer uitleg aan de kinderen die nog hulp nodig hebben. Of het ene kind is bezig met lezen, terwijl het andere met een groepje aan het werk is. Ook gebruiken ze tussendoor de computers. En veel scholen hebben een digibord. Al met al zorgt dit voor meer afleiding tijdens het leren.

Druk leven

Daarbij kan het drukke leven thuis een rol spelen. Te laat naar bed gaan, op meerdere verenigingen zitten, met vriendjes afspreken. Leerkrachten geven aan tegenwoordig vaker vermoeide leerlingen aan te treffen. Het gevolg is een gebrek aan concentratie. Aan de andere kant zijn er kinderen die urenlang gamen of op de smartphone spelen. Maar die weinig of niet buitenspelen. Deze kinderen raken onderprikkeld. Ze hebben dan juist te veel energie. Daardoor zitten ze niet stil in de les. De lesstof afwisselen met actieve spelletjes en beweging werkt dan vaak goed. Als ouder zou je met je kind kunnen afspreken dat het een half uur mag gamen. En dat het daarna even moet gaan fietsen of verstoppertje spelen.

Dan zijn er nog de kinderen die overprikkeld zijn. Zij worden angstig of gestrest van alle indrukken. De dynamische manier van lesgeven levert juist voor hen problemen op. Oorkappen zijn dan ook zeker voor deze kinderen een uitkomst.

Taken afwisselen

Natuurlijk is de spanningsboog van een kind niet oneindig. Al is er een groot verschil tussen vrijwillige en gedwongen concentratie. Vrijwillige concentratie gaat kinderen heel makkelijk af. Ze kunnen urenlang een computerspel spelen, hinkelen of knutselen. Ze hebben deze activiteit zelf gekozen. En geven hier graag hun aandacht aan. Huiswerk maken of luisteren naar de juf zijn vormen van gedwongen concentratie. Het zijn activiteiten die ze ‘in opdracht’ doen. Kinderen van zes jaar kunnen zich in de regel tien minuten gedwongen focussen. Kinderen van tien jaar kunnen dat twintig minuten. En kinderen van dertien jaar en ouder dertig minuten. Het dragen van een oorkap is uitermate geschikt om de concentratie te verhogen.

Bij gedwongen concentratie is het belangrijk af te wisselen tussen het soort bezigheden. Bijvoorbeeld een leerzaam spelletje doen nadat een tienjarige twintig minuten heeft gelezen. Ook als je kind huiswerk maakt is afwisseling tussen het soort opdrachten belangrijk.

Concentratie op school en thuis

Alpine Muffy oorkappen zijn robuust en verstelbaar. Ze ‘groeien’ jarenlang met je kind mee. Je gebruikt ze ook om het gehoor van je kind te beschermen tegen hard geluid. Bijvoorbeeld tegen het lawaai van vuurwerk. En op feesten, festivals en concerten. Of bij auto- en motorraces. De Alpine Muffy oorkappen zijn er in vier hippe kleuren. Of kies voor de  vrolijke Alpine Muffy Smile.

Recente berichten

Reageer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief