Stoppen met snurken: 10 tips

Snurken. Een hardnekkige plaaggeest die wereldwijd miljoenen mensen dagelijks uit hun slaap houdt. En omdat zoveel mensen ‘lijden’ aan chronisch slaapgebrek door snurken, worden er jaarlijks weer talloze onderzoeken gepubliceerd, tientallen zelfhulpboeken gelanceerd en ontelbaar veel wondermiddeltjes op de markt gebracht. Allemaal met het doel korte metten te maken met deze vervelende ‘aandoening’. Want dat snurken ongezond is, daar is geen discussie over mogelijk. Wij verzamelden speciaal voor jou de beste tips and tricks om snurken tegen te gaan. En speciaal voor de partners van snurkers hebben we nog een tiende bonustip!

Hoe ontstaat snurken?

Wanneer je slaapt, ontspannen je spieren. Je tong is ook een spier en wanneer deze verslapt, bedekt die een gedeelte van de keelholte. Op deze manier wordt de luchtweg tussen de neus en de stembanden vernauwd. Het gevolg hiervan is een ronkend geluid wat we snurken noemen (bron: Thuisarts.nl).

De invloed van snurken op de gezondheid

Je snurkt vast wel eens als je verkouden bent, maar bij sommige mensen is het elke nacht raak. Dit zijn chronische snurkers. Snurken is niet alleen slecht voor de nachtrust van de bedpartner van de snurker, maar ook voor de gezondheid van de snurker zelf. Maar liefst een derde van de snurkers krijgt na verloop van tijd gezondheidsproblemen. Omdat tijdens het snurken de luchtweg gedeeltelijk wordt afgesloten, komt er minder zuurstof in het bloed terecht. Op lange termijn kan dit hart- en vaatklachten opleveren. Het is dus zowel voor de snurker als het slachtoffer van de snurker zaak om dit probleem op te lossen. Er zijn verschillende manieren:

1. DOE OEFENINGEN OM HET SNURKEN TE STOPPEN

De Britse KNO-arts Mike Dilkes publiceerde onlangs het boek ‘Stop met snurken’. In dit boek vind je eenvoudige oefeningen die het snurken kunnen verminderen of zelfs helemaal stoppen. We lichten er twee voor je uit: de tongtrekker en de python

Bij de eerste oefening steek je je  tong zo ver mogelijk recht naar voren uit. Breng vervolgens het puntje van je tong in de richting van je neus en ga dan met je tong omlaag in de richting van je kin. Beweeg nu met je tong naar je linker- en dan je rechterwang. Herhaal deze oefening 10 keer op een hoog tempo. Voor de tweede oefening, genaamd de python, voer je eerst een vertraagde slikbeweging uit. Probeer deze beweging 5 seconden te rekken en houd steeds zoveel mogelijk druk in de keel. Herhaal deze oefening vijf keer.

2. EET NIET VLAK VOORDAT JE GAAT SLAPEN

Wanneer je twee uur voor het slapengaan nog een zware maaltijd eet, heb je een grote kans dat je diezelfde nacht gaat snurken. Door vlak voor het slapen veel te eten, komt er ‘s nachts meer druk op je longen te staan, waardoor je ademhaling oppervlakkiger wordt. Je ademhaling versnelt hierdoor, waardoor er meer lucht circuleert en de kans groter is dat je snurkt. Eet dus niet of niet te veel vlak voordat je gaat slapen.

3. ZORG VOOR EEN GEZOND GEWICHT

Overgewicht kan snurken veroorzaken. Voldoende beweging en een gezond eetpatroon zijn dus niet alleen van belang voor een goede gezondheid, maar kunnen ook het snurken verhelpen.

4. LEER ZINGEN

Het klinkt misschien gek, maar ben je ten einde raad en ben je het snurken helemaal zat? Ga dan op zangles. Tijdens een zangles train je de spieren in je keel, die je in het dagelijks leven zelden gebruikt. Wanneer deze spieren sterker worden, kan het snurken verminderen. Een kleine kanttekening: misschien dat jouw partner nu zijn of haar slaapoordoppen niet meer voor het dempen van jouw snurkgeluiden nodig heeft, maar wel voor jouw twijfelachtige zangkunsten.

5. SLAAP OP JE ZIJ OM SNURKEN TE VOORKOMEN

Slaap jij het liefst op je rug? Probeer dan eens op je zij in slaap te vallen. Je snurkt namelijk eerder wanneer je op je rug slaapt. Dit komt omdat spieren zoals de huig en de tong verslappen. Wanneer je op je rug ligt wordt hierdoor je luchtweg geblokkeerd. Is zijslapen niet aan jou besteed? Ga dan snel verder naar tip 6.

6. PROBEER DE TENNISBAL-TRUC

Snurken gaat vaak hand in hand met op je rug slapen. Op je zij slapen is dus aan te raden. Mocht dit niet lukken omdat je in je slaap automatisch op je rug draait, probeer dan eens de tennisbal-truc. Naai een tennisbal in een oud T-shirt. Daardoor wordt het erg ongemakkelijk om op je rug te slapen, en zal je automatisch op je zij gaan liggen. Als het goed is voelt op je zij slapen na een aantal weken waarschijnlijk zo vertrouwd aan, dat je zonder tennisbal kunt gaan slapen.

7. VERMIJD ALCOHOL

Alcohol onderdrukt het zenuwstelsel en verslapt je spieren. Met name een verslapte tong, mond en keel veroorzaken de snurkgeluiden. Snak je naar een goede nacht slaap? Vermijd dan dus alcohol.

8. ZORG VOOR VOLDOENDE SLAAP

Het lijkt misschien een beetje een open deur, maar desondanks het vermelden waard. Een gezonde en regelmatige nachtrust gaat snurken tegen. Heb je hier moeite mee? Lees hiervoor ook onze 6 tips voor een gezonde nachtrust.

9. BEHANDEL JE VERKOUDHEID

Wanneer je verkouden bent raakt je neus verstopt en moet je door je mond ademen, waardoor de kans dat je gaat snurken groter wordt. Behandel daarom tijdig je verkoudheid. Gebruik bijvoorbeeld een neusspray om vrijer te gaan ademen en de kans op snurken te verkleinen.

10. TIP VOOR DE PARTNERS: SLAAP OORDOPPEN

Snurk jij zelf niet, maar zaagt je partner daarentegen ’s nachts hele bossen om? En hebben jullie alles al geprobeerd om het snurken te stoppen, maar wil niks helpen, zelfs onze bovenstaande tips niet? Met Alpine SleepSoft oordoppen demp je storende geluiden en verbeter je je nachtrust.

Bestel jouw slaapoordoppen bij Alpine