Leestijd: 3 minuten

Het toonaangevende Nederlandse motormagazine Promotor heeft onlangs een grootschalige motorhelmentest gepubliceerd. Systeemhelmen van diverse merken ondergingen een uitvoerige valtest en zijn daarnaast aan een geluidsmeting onderworpen. Want, hoe geluidsdicht is een beetje motorhelm eigenlijk? Is het een optie om met een goede systeemhelm ook zonder oordoppen te rijden?

Binnen enkele minuten gehoorschade, ook met helm

Voor de geluidsmeting zijn tien systeemhelmen van verschillende merken en binnen uiteenlopende prijscategorieën getest. De helmen zijn getest op snelheden van 50 km per uur, 100 km per uur en 150 km per uur. De motorhelm die het beste uit de test kwam laat op een snelheid van 50 km per uur 85 decibel (dB) aan geluid door. Dit staat gelijk aan het lawaai op een druk schoolplein. Op 100 km per uur laat dezelfde helm 100 dB door. Dit is nog meer geluid dan dat een drilboor produceert (95 dB). De systeemhelm die qua geluidsdemping het minst gunstig uit de test kwam, laat op een snelheid van 50 km per uur 92 dB door (vergelijkbaar met een voorbijrazende trein) en op 100 km per uur 106 dB (harder dan het geluid van een kettingzaag of in een discotheek).

In onderstaande tabel zie je per snelheid, hoe lang je zonder kans op gehoorschade kunt rijden. Het gehoor kan al beschadigd raken vanaf 80 dB. Je kunt in geluid van 80 dB acht uur per dag veilig verblijven. Elke drie decibellen meer halveren deze tijd. Zo loop je bij geluid van 83 dB na vier uur risico op gehoorschade. En bij geluid van 86 dB riskeer je na twee uur al blijvende schade aan je gehoor.

 

SnelheidGemiddeld volume van windruis onder een helm         Maximale tijd zonder risico op gehoorbeschadiging
100 km/u94 dB15 minuten
120 km/u98 dB7 minuten
140 km/u102 dB3 minuten
160 km/u106 dB90 seconden

Om nog duidelijker in kaart te brengen wat nou precies de uitkomsten zijn van de geluidsmetingen die Promotor heeft gepubliceerd in haar magazine, hebben we de gemiddelde dempingswaarden van de tien verschillende systeemhelmen voor je berekend. Met een snelheid van 50 km per uur laten de tien geteste systeemhelmen gemiddeld 88 dB door. Dat betekent dat je dus ongeveer 1,5 uur veilig kunt rijden. Na deze tijd loop je grote kans op gehoorschade. Wanneer je het gas van je motor opvoert naar 100 km per uur, laten de helmen gemiddeld 103 dB door. Gehoorschade ligt dan al binnen 5 minuten op de loer. En als je met 150 km per uur over de snelweg knalt is er echt geen houden meer aan: de systeemhelmen laten op deze snelheid gemiddeld 110 dB geluid tegen. You can do the math…

Gehoorschade door windruis

Een systeemhelm, ongeacht de prijscategorie of het merk, biedt op de motor dus onvoldoende bescherming. Zelfs op lage snelheid kun je binnen korte tijd al gehoorschade oplopen, wat helaas altijd permanent en ongeneesbaar is. Gelukkig ben je voor het voorkomen van gehoorschade op de motor niet afhankelijk van je helm. Steeds meer motorrijders dragen gehoorbescherming. Motoroordoppen zijn er in verschillende uitvoeringen en bieden naast het voorkomen van gehoorschade nog een aantal grote voordelen. Zo heb je voor de toerrijder Alpine MotoSafe Tour oordoppen met een gemiddeld filter. Voor de snelheidsduivels zijn er Alpine MotoSafe Race oordoppen met een zwaardere demping. Wil je de ene keer meer demping dan de andere? Kies dan voor de Alpine MotoSafe Pro. Dan heb je twee volledige sets oordoppen, met gemiddelde demping en met zware demping. Als je veel op de motor zit, zijn op maat gemaakte motoroordoppen het overwegen waard. Op maat gemaakte oordoppen (otoplastieken) gaan rond de vier à vijf jaar mee. Het materiaal van de otoplastieken is zacht en de pasvorm sluit perfect aan op jouw oor. Je hebt daarnaast de keuze uit verschillende dempingswaarden.

Veiliger en relaxter onderweg met motoroordoppen

Naast het feit dat motoroordoppen je beschermen tegen gehoorschade, biedt het rijden met gehoorbescherming nog een aantal andere voordelen. Allereerst kun je je veel beter concentreren op het verkeer om je heen, omdat je niet wordt afgeleid door het harde geluid van de wind. Het concentreren op de weg kost je meer energie wanneer je wordt afgeleid door bijvoorbeeld windruis. Rijden met gehoorbescherming is dus niet alleen veiliger, maar ook een stuk relaxter. Lees meer over de verschillende soorten motoroordoppen in ons blogbericht ‘Gehoorbescherming: een must voor iedere motorrijder