Motosafe tour - motor oordopjes - inbrengen - alpine hearing protection
Leestijd: 4 minuten

Als je regelmatig motorrijdt, dan weet je ongetwijfeld dat je op de snelweg last kunt hebben van omgevingsgeluid. De motor zelf maakt natuurlijk geluid, net als medeweggebruikers, maar wist je dat het geluid van de wind dat continu langs je helm ruist, nog voor de meeste overlast zorgt?

Hoe harder je rijdt, hoe harder het geluid van de windruis. En als je langdurig wordt blootgesteld aan windruis tijdens het motorrijden, dan kan dat voor gehoorschade zorgen. Dat wil je natuurlijk voorkomen!

“Vanaf een geluidsniveau van 80 dB kun je al geluidsschade oplopen? In geluid van 80dB kun je acht uur per dag veilig verblijven. Elke drie decibellen meer, halveren deze tijd. Zo loop je bij geluid van 83 dB dus na vier uur al risico op gehoorschade.”

Alpine ging op onderzoek uit: Met welke soort helm loop je een verhoogd risico op gehoorschade? Hoeveel decibel geluid komt er binnen bij verschillende snelheden? En nog belangrijker: wat kun je doen om gehoorschade door het motorrijden te voorkomen? Je leest het in dit artikel!

Gehoorschade bij motorrijders door windruis

In onze test stuurden we Alpine-collega’s Bart en Bram, beiden fervent motorrijder, de weg op. De opdracht? Het geluidsniveau in decibel bij verschillende helmen én snelheden meten. In deze test gebruikten Bart en Bram twee soorten motorhelmen:

  • Integraal helm: een vaste helm, gezicht volledig afgedekt, zonder beweegbaar kinstuk.
  • Jethelm: een open helm, gezicht niet afgedekt en zonder kinstuk.

Beide helmen dempen omgevingsgeluid en het geluid van windruis al gedeeltelijk, maar laten nog steeds geluid door. De hoeveelheid decibel dat nog wordt doorgelaten, verschilt per snelheid. Bart en Bram maakten gebruik van iPhone microfoontjes om het aantal decibel geluid bij de verschillende helmen te meten.

Bij beide helmen hebben ze het geluidsniveau getest op de snelheden 80, 100 en 120 kilometer per uur. Het geluidsniveau is gemeten over verschillende periodes van zo’n 2 tot 7 minuten.

Geluidsniveaus bij een jethelm

De jethelm is gedeeltelijk open, waardoor het gezicht niet geheel is afgedekt en je meer geluid hoort bij hogere snelheden. De helm heeft geen kinstuk.

Jethelm – 80 km/u

Bij zowel Bart als Bram ligt het geluidsniveau vrijwel gehele tijdsduur boven de 80 decibel, maar het grootste gedeelte van de tijd ligt het geluidsniveau zelfs boven de 90 decibel. Bij deze – nog relatief lage – snelheid zouden Bart en Bram maximaal een uur lang mogen rijden, om gehoorschade te voorkomen.

 

Jethelm – 100 km/u

Wanneer Bram en Bart beiden gedurende  5 tot 7 minuten 100 kilometer per uur rijden, zien we dat het geluid vrijwel de hele tijd boven de 90 decibel uitkomt. Op de piekmomenten is dat zelfs 100 decibel. Bij 100 decibel kun je maximaal drie minuten rijden zonder risico op gehoorschade.

Jethelm – 120 km/u

Bij een snelheid van 120 kilometer per uur ligt het geluidsniveau zelfs vrijwel de gehele tijdsduur boven de 100 decibel. Bart en Bram kunnen – zonder aanvullende gehoorbescherming – al binnen drie minuten gehoorschade oplopen.

Geluidsniveaus bij een integrale helm

De integrale helm zorgt ervoor dat je hele gezicht is afgedekt en is doorgaans de meest ‘stille’ motorhelm. Deze motorhelm heeft een vast kinstuk.

Integrale helm – 80 km/u

Het geluidsniveau met een integrale helm op een snelheid van 80 kilometer per uur, varieert van +/- 70 decibel tot piekmomenten van ruim 100 decibel. Vrijwel de gehele rit wordt het gehoor van Bart en Bram blootgesteld aan geluiden van meer dan 90 decibel, wat betekent dat ze nog geen uur kunnen rijden zonder risico op gehoorschade.

 

Integrale helm – 100 km/u

Het geluidsniveau bij 100 kilometer per uur, ligt bij een integrale helm iets lager dan bij de jethelm, maar is nog steeds schadelijk te noemen. In de ruim 6 minuten dat Bart en Bram op deze snelheid hebben gereden met een integrale helm, ligt het geluidsniveau bijna de gehele duur boven de 90 decibel met uitschieters naar 100 decibel.

 

Integrale helm – 120 km/u

Het geluidsniveau komt hier gedurende de hele rit boven de 80 decibel uit, maar het gemiddelde gaat zelfs richting de 100 decibel en is daarmee zeer schadelijk.

 

De conclusie? Geen enkele motorhelm, ongeacht prijs, merk, model of snelheid, biedt voldoende bescherming tegen gehoorschade door windruis.

Gehoorbescherming voor motorrijders

Gelukkig ben je voor het voorkomen van gehoorschade door windruis, niet afhankelijk van alleen je helm. Steeds meer motorrijders dragen speciale gehoorbescherming tijdens het motorrijden. Bij Alpine heb je de keuze uit verschillende motoroordoppen:

  • Alpine MotoSafe Tour: voor de toerrijder, met een gemiddeld filter.
  • Alpine MotoSafe Race: voor de echte snelheidsduivels, met zware demping.
  • Alpine MotoSafe Pro: twee volledige sets oordoppen; één set met gemiddelde demping en één set met zwaardere demping.
  • Alpine MotoSafe Custom 4D: op maat gemaakte oordoppen voor motorrijders die zeer regelmatig op de motor zitten. Deze oordoppen – ook wel ‘otoplastieken’ genoemd – vormen zich perfect naar jouw oren, je hebt de keuze uit verschillende dempingswaarden en de oordoppen gaan tot wel vijf jaar mee.

Veiliger en relaxter onderweg met motoroordoppen

Naast het feit dat motoroordoppen je beschermen tegen gehoorschade door windruis, biedt het rijden met gehoorbescherming nog een aantal andere voordelen.

Met oordoppen kun je je veel beter concentreren op het verkeer om je heen, omdat je niet wordt afgeleid door het harde geluid van de wind. Het concentreren op de weg kost je meer energie wanneer je wordt afgeleid door windruis of andere geluiden.

Motorrijden met oordoppen is dus niet alleen veiliger, maar ook een stuk relaxter.